Chmura dla grafika czyli gdzie trzymać pliki

By 1 maja, 20122 lutego, 201615 komentarzy

Rozwiązanie jest dość ciekawe, ponieważ dzięki takiej usłudze zyskujemy dostęp do danych z dowolnego komputera, smartfona czy innego urządzenia podłączonego do internetu. Pewno nie raz potrzebowaliście dostępu do jakiegoś pliku, grafiki czy źródeł projektu, z innego komputera lub po prostu chcieliście udostępnić pliki znajomym. Teraz takie dane potrzebne w pracy, domu czy u znajomego możemy spokojnie synchronizować i korzystać nawet z poziomu własnego smartfona. To właśnie jest ‘chmura’, miejsce w przestrzeni internetu na własne zbiory danych, które możemy współdzielić z innymi użytkownikami.

Przedstawiamy tutaj małe porównanie dostępnych aktualnie usług:

Zdecydowanym liderem na rynku jest Dropbox. Istniejąca od 2008 roku usługa zebrała bardzo szybko rzeszę fanów oraz kilka prestiżowych nagród i wyróżnień. Głownie za jego funkcjonalność i prostotę użycia.

  • Przestrzeń dyskowa (standardowa) – 2 GB
  • Możliwości rozszerzenia – poprzez polecenie usługi dodatkowe 500 MB lub odpłatnie
  • Klient desktopowy do synchronizacji plików (proces zajmuje ok 50 MB pamięci RAM)
  • Łatwe kopiowanie linku do pliku lub folderu z poziomu systemu (tworzona jest dodatkowa opcja w podręcznym menu LPP)
  • Szybkie tworzenie galerii zdjęć oraz udostępnianie całych folderów
  • Wiele możliwości zastosowania (np. automatyczny backup strony www opartej na WordPress)

Kolejną znaną usługą tego typu jest SkyDrive spod szyldu Microsoft. Usługa istniała w sieci od dawna dając użytkownikom aż 25 GB przestrzeni dyskowej. Problem jednak był z bardzo rozbudowaną rejestracja oraz mało intuicyjnym zarządzaniem plikami. Teraz SkyDrive przeszedł lifting i wraca do walki o klientów jako bezpłatny, chroniony hasłem magazyn online jednak z nieco okrojoną przestrzenią.

  • Przestrzeń dyskowa (standardowa) – 7 GB
  • Możliwości rozszerzenia – najtańsze rozszerzenia w abonamencie w porównaniu do innych firm
  • Łatwy dostęp do plików z dowolnego urządzenia
  • Kopiowanie linku do udostępnionego pliku z poziomu www
  • Cofanie się w czasie za pomocą przechowywania wersji
  • Lekki klient do synchronizacji plików (proces zajmuje ok 7 MB pamięci RAM)

Dzień po pojawieniu się informacji o reanimacji SkyDrive, wielki Google wypuścił swoją usługę Google Drive. Teraz wszystkie nasze Google Docs są synchronizowane i możemy z nich korzystać z poziomy PC, smartfona czy innych urządzeń mobilnych.

  • Przestrzeń dyskowa (standardowa) – 5 GB
  • Możliwości rozszerzenia – odpłatnie w abonamencie nawet do 16 TB
  • Łatwy dostęp do plików z dowolnego urządzenia, synchronizacja klientem desktopowym (proces zajmuje ok 25 MB pamięci RAM)
  • Kopiowanie linku do udostępnionego pliku z poziomu www
  • Synchronizuje nasze dotychczasowe Google Docs
  • Możliwość synchronizacji z Picassa (opcja płatna)

Warto jeszcze zwrócić uwagę na program GaduGadu. Standardowo jest to komunikator ale obecnie daje on dużo większe możliwości. GG Dysk, bo tak nazywa się chmura stworzona przez GG Network, dostępna jest w najnowszym komunikatorze za darmo.

  • Przestrzeń dyskowa (standardowa) – 3 GB
  • Nie wiadomo jeszcze czy będzie możliwość rozszerzenia tej pojemności
  • Specjalna zakładka w komunikatorze do przeglądania plików
  • Automatyczna synchronizacja zawartości GG Dysku z wybranym folderem na dysku komputera
  • Łatwość obsługi z poziomu komunikatora

Widać, że kilka firm próbuje tutaj zawalczyć o klientów prześcigając się w swoich rozwiązaniach i ofertach… a to dopiero początek chmur i zapowiedź burzliwej rewolucji.

A Ty? Jakie rozwiązanie byś wybrał? Czy w ogóle taka synchronizacja jest przydatna? Czekamy na komentarze w tej sprawie.

gerard brożnowicz

gerard brożnowicz

Wielozadaniowy grafik z doświadczeniem agencji reklamowej, samouk rysunku i fotografii. Przed zamówieniem pizzy najpierw sprawdzi jakość menu, skład, potem literówki a na końcu ceny.

Leave a Reply