Do swoistego renesansu fotografii z pewnością przyczynia się rosnąca popularność serwisów społecznościowych, w szczególności tych opartych wyłącznie na komunikacji wizualnej. Dzięki wielu aplikacjom ułatwiającym robienie czy obróbkę zdjęć w smartfonach, każdy z nas może w charakterystyczny dla siebie sposób wyrażać rzeczywistość w cyfrowych kadrach.

Jak w takim razie zacząć sprzedawać swoje zdjęcia i na co zwrócić uwagę, aby odnieść sukces w branży stockowej?

1. Aparat

Należy się zastanowić jakie zdjęcia chcemy robić, czy będą to pejzaże, konkretne sceny sytuacyjne, portrety, a może typowa fotografia studyjna?

“Aby sprostać wymogom banków zdjęć warto zainwestować w aparat z matrycą w minimalnym formacie APS-C oraz przynajmniej jeden dobrej klasy obiektyw”
– radzi Tomasz Tulik

Ten dobieramy w zależności od warunków, w których chcemy fotografować. Inny dla zdjęć robionych przy sztucznym oświetleniu czy studyjnych, inny dla zdjęć w plenerach.

2. … albo smartfon

Obecnie nawet najlepsi fotografowie przyznają, że wygodniej robić im zdjęcia smartfonem, który każdy zawsze ma przy sobie. Fotolia ma odpowiedź na ten trend – Fotolia Instant. To specjalna aplikacja opracowana przez specjalistów Fotolia, która jest dostępna bezpłatnie zarówno dla telefonów z systemem Android, jak i iOS. Fotolia Instant to aplikacja stworzona z myślą o spontanicznej fotografii, gdzie największą szansę mają zdjęcia, na których uchwycony został ten specyficzny „nastrój chwili” w momentach spędzanych z rodziną czy przyjaciółmi, i które pasują do takich słów kluczowych jak: szczęście, zabawa, wypoczynek, podróże, młodość. Dzięki aplikacji proces obróbki i przesyłania zdjęć jest prosty, intuicyjny i efektywny, ponieważ wszystko odbywa się z poziomu smartfona.

3. Pomysł na siebie

Tylko ciekawe, oryginalne i dobrze wykonane zdjęcia mają szansę odnieść prawdziwy sukces na stocku zdjęciowym. Dlatego tak ważne jest, aby mieć pomysł na zdjęcie. Warto zastanowić się w jakiej tematyce chcemy się specjalizować, co chcemy opowiedzieć fotografią – pamiętajmy, że ciekawe zdjęcia zawsze znajdą nabywców. Dobrym pomysłem jest także śledzenie trendów fotograficznych czy bieżących wydarzeń na świecie, ponieważ kadry ilustrujące zmieniającą się rzeczywistość są zawsze w cenie. Ciekawą alternatywą jest również rozwijanie własnego, charakterystycznego stylu, co pozwoli nam się wyróżnić na tle innych dostawców i przyciągnąć potencjalnych nabywców.

4. Zaprzyjaźnij się z programami do obróbki

Fotografia stockowa rządzi się swoimi prawami i różni się od tej tradycyjnej. Dlatego też warto znać podstawowe programy, które pomogą nam w mniej lub bardziej inwazyjnej obróbce graficznej zdjęć. Jeśli myślimy jedynie o fotografii to z pewnością przyda nam się znajomość elementarnych funkcji w zakresie korekty ostrości, oświetlenia czy kolorystyki fotografii. Pamiętajmy jednak, że przy intensywnej postprodukcji czy bardziej wymagających działaniach typu łączenie elementów graficznych ze zdjęciem niezbędna jest solidna znajomość edytora.

“Należy kierować się zasadą, że im bardziej dopracowana sesja, oświetlenie czy charakteryzacja modela, tym mniej będzie później roboty z obróbką gotowych fotografii”
– mówi Konrad Bąk

5. Poznaj zasady i kryteria banku zdjęć

Każde zdjęcie przesłane do serwisu Fotolia jest oceniane pod kątem merytoryki, jakości oraz wymogów technicznych przez profesjonalny zespół edytorów. Pomyślna weryfikacja sprawia, że zdjęcie pojawia się w bazie Fotolia, a autor zaczyna na nim zarabiać otrzymując prowizję od każdego sprzedanego obrazu. Ten model biznesowy dostarcza korzystnych rozwiązań zarówno dla fotografów, jak i kupujących. Chroniąc prawa autorskie oraz generując prowizję dla artystów, Fotolia oferuje wysokiej jakości obrazy w cenach przystępnych dla każdego kupującego.

Wymagane kryteria zdjęć przesłanych do Fotolia:

  • Zdjęcia muszą być zapisane w formacie JPEG
  • Rozdzielczość zdjęć nie może być niższa niż 2400 x 1600 pikseli (4MP)
  • Zdjęcia powinny mieć zachowane normalne proporcje
  • Plik powinien mieć rozmiar mniejszy niż 30 MB
  • Pliki nie powinny mieć zmienianej wielkości (należy wysyłać pliki w ich oryginalnej rozdzielczości)
  • Wysyłający musi być autorem zdjęcia
  • Wysyłający musi posiadać ważną umowę z modelem (zgodę na rozpowszechnianie wizerunku) dla każdej osoby przedstawionej w plikach
  • Nie można wysyłać zdjęć zawierających logotypy lub chronione znaki towarowe
  • Nie można wysyłać zdjęć zawierających budynki, dobra lub miejsca chronione prawem własności intelektualnej

Artykuł sponsorowany przez Fotolia.

gerard brożnowicz

gerard brożnowicz

Wielozadaniowy grafik z doświadczeniem agencji reklamowej, samouk rysunku i fotografii. Przed zamówieniem pizzy najpierw sprawdzi jakość menu, skład, potem literówki a na końcu ceny.

Leave a Reply