10 wskazówek dla lepszego portfolio

10 wskazówek dla lepszego portfolio

Przedstawię tutaj kilka przydatnych wskazówek. Chcesz, by Cię zauważono – daj się zauważyć i wypadnij jak najlepiej.

  1. Przede wszystkim prezentacja
    Pierwsze wrażenie to pierwsze 5 sekund Twojej strony. Postaraj się, by w ciągu tego czasu nie zniechęcić odwiedzającego. Musisz zaciekawić, ale nie przytłoczyć. Pamiętaj, że jeśli sam nie będziesz umiał się zaprezentować, to klient pomyśli, że jego również nie będziesz umiał dobrze zareklamować. I bardzo możliwe, że skończy się na tym, że Ci nie zaufa i poszuka kogoś innego.
  2. Ułatw komuś życie
    Nikt nie liczy na piękne powitania na wstępie (myślisz, że ktoś to czyta?) czy bogate intra. Odwiedzający wchodząc na Twoje portfolio chce zobaczyć Twoje prace, dlatego pozwól mu tam szybko dotrzeć. Ważne tutaj jest również intuicyjne i czytelne menu, gdyż to nie supermarket, żeby błądzić między regałami w poszukiwaniu pomidorów.
  3. Nie szata zdobi portfolio a … projekty
    Portfolio to po prostu zbiór prac. Nie zabieraj się do niego, jeśli nie zbierzesz ich sporo. Często młodzi projektanci zabierają się za portfolio jako pierwszy projekt, co jest bardzo złym podejściem. Portfolio to tak naprawdę jeden z trudniejszych projektów do zrobienia, więc zostaw to sobie na później. Najlepiej mieć za sobą kilkadziesiąt projektów, by można było wybrać perełki, z których jesteśmy dumni.
  4. Zawsze świeże smakołyki
    Wykorzystaj łatwość aktualizowania internetowego portfolio i dbaj o to, by było zawsze aktualne. Nikt nie lubi oglądać prac z tamtego wieku. Pokaż, że jesteś aktywny i ciągle sypiesz z rękawa nowymi projektami. Nowe i świeże jest lepsze niż stare i stęchłe.
  5. Postaw na prostotę
    Pamiętaj, że jeśli stworzysz piękną i wybujałą szatę graficzną, to będzie ona odciągała uwagę od projektów. A chyba bardziej zależy nam na pokazaniu naszej dotychczasowej pracy. Warto to wyważyć, by nie przysłonić projektów. Wysuń je na pierwszy plan.
  6. Mini czy mega miniaturki
    Pewno nie raz bawiłeś się w zgadywanki, co się kryje pod miniaturką, którą miałeś zamiar kliknąć. Zabawa dobra, jeśli masz dużo czasu, jednak jeśli komuś zależy na szybkim przeglądnięciu Twojego stylu, Twojego dorobku. to lepiej jest pokazać pracę nieco większą i najlepiej prezentującą całość a nie tylko wycinek. Pracodawcy i klienci to z pewnością docenią. Mozaikowa masa miniaturek 60×60 nic nie mówi, tylko drażni.
  7. Napisz coś o sobie
    To, kim jesteśmy przekłada się na to, co tworzymy. Pokaż, jakim jesteś człowiekiem, zyskasz ludzką twarz. Oczywiście nikogo nie obchodzi Twoja smutna historia dzieciństwa, jednak jeśli jesteś aktywny i dynamiczny lub spokojny i zamknięty, to warto coś o tym szepnąć.
  8. Sięgnij po gotowe rozwiązania
    Jeśli nie jesteś webmasterem i nie czujesz się mocny w tworzeniu strony od zera, to warto sięgnąć po gotowe rozwiązania. Miejsc gdzie można szybko i niskim kosztem zorganizować sobie miejsce w sieci jest wiele. Dla przykładu kilka darmowych rozwiązań: www.digartfolio.pl, www.iportfolio.pl, www.photeria.pl, www.carbonmade.com, www.www.flickr.com.
  9. Daj się odnaleźć
    Internet to bardzo gęsta dżungla, dlatego warto się pokazać tu i tam zostawiając trop do siebie. Dobrze jest zaistnieć w social mediach, tematycznych forach czy portalach jak nasz psdblog.pl. W końcu nie poto stworzyliśmy portfolio by leżało zakurzone.
  10. Bądź gotowy na wszystko
    Pokazując się światu musisz pamiętać, że w końcu ktoś to zauważy. Może to być równie dobrze zlecenie jak i krytyka. Bądź gotowy na złe słowa i wyciągaj z nich nauki. Warto odpisywać na każdego maila otrzymanego na adres z portfolio. Dobrze to świadczy o człowieku i może zaowocować w przyszłości (choćby większym dystansem do siebie).

To tylko kilka prostych rad, które warto uwzględnić przy tworzeniu swojego portfolio. Pamiętaj, że nigdy nie wiesz, kto odwiedzi Twoją stronę, dlatego postaraj się by zawsze prezentowała się dobrze. Może akurat dzięki temu portfolio trafisz na żyłę złota lub zyskasz życiową szansę na pracę w wymarzonej firmie.

Ilustracja wpisu: James Thew © Więcej zdjęć na Fotolia.pl

Gerard Brożnowicz

Gerard Brożnowicz

Graphic designer & DTP specialist at GerArt Studio
Pasjonat, indywidualista ale otwarty na świat i konstruktywną krytykę, lubiący sporty ekstremalne, kochający muzykę, nienawidzący nudy. Hobbistycznie przemierzający bezkres wirtualnych światów gier komputerowych oraz kochający zanurzać się w genialności kreski anime.
Gerard Brożnowicz

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.